Første konsultasjon – Hva kan du forvente?
En typisk kiropraktisk konsultasjon begynner med at kiropraktoren spør om symptomene dine, samt om din generelle helse, som om du tar medisiner, om du har vært utsatt for ulykker og lignende. Kiropraktoren vil så undersøke bevegelsen i leddene og muskulaturen rundt. Ortopediske og nevrologiske tester som testing av reflekser, vil også bli utført der det er indikert. Hvis det er behov for videre undersøkelse som MR eller videre utredning av en legespesialist, vil kiropraktoren henvise deg for dette. Når problemet ditt kan bli behandlet med kiropraktikk, vil kiropraktoren forklare deg hva funnene fra undersøkelsen betyr og hva som bør gjøres med problemet. Behandlingen blir som regel igangsatt samme dag. Kiropraktisk behandling – Hva kan du forvente? Kiropraktoren har som mål å behandle roten til problemet ditt, ikke bare symptomene. Hva er årsaken til at du har vondt? Smerte er et signal fra kroppen din om at noe ikke fungerer helt som det skal. På kiropraktorkontoret ser vi som oftest at smerte er et resultat av redusert funksjon i bevegelsesapparatet (ledd, muskler, sener) eller av nerveirritasjoner. 95% av alle tilfeller av korsryggsmerte har en mekanisk årsak og kan bli behandlet av en kiropraktor. Kiropraktoren bruker forskjellige teknikker i behandlingen:
1) Kiropraktisk manipulasjon (dette er behandlingen som ofte lager en ”knekke” lyd)
2) Mobilisering av ledd
3) Lett traksjon av ledd
4) Tøyning
5) Rehabiliteringsøvelser
6) Råd om bruk av is, varme, øvelser etc.
Kiropraktisk manipulasjon blir brukt i de fleste tilfeller. ”Knekkelyden” man ofte hører da, er et resultat av at to leddflater hurtig blir separert og et vakuum oppstår. Dette resulterer i at luftbobler blir dannet og man hører dermed en knekkelyd. Dette er normalt og ikke skadelig. Kiropraktoren gjør dette for å løse opp stive ledd. Det har blitt vist at kiropraktisk manipulasjon kan ta bort irritasjon av spinalnerver og muskelspenninger, noe som resulterer i mindre smerte og bedre bevegelse. En viktig del av behandlingen vil også være at pasienten følger råd angående ting man kan gjøre selv, som for eksempel øvelser. Hvor mange behandlinger kan jeg forvente? Dette er helt individuelt. Noen blir bra veldig fort, og noen tar det lenger tid med. Faktorer som kan spille inn er: hvordan du ble skadet, hvor lenge du har hatt vondt, om du har hatt det samme problemet før, alder, yrke, daglige aktiviteter og fysisk og psykisk form. Det er anbefalt å begynne behandling så tidlig som mulig. Kroniske problemer kan også bli hjulpet av kiropraktisk behandling, men har du hatt et problem lenge, tar det som regel lenger tid før du vil føle deg bedre.

Home Konsultasjon Behandling Statistikk Selvhjelp Kontakt

Fjøsanger  Kiropraktorklinikk Tlf: 55 01 95 74